Çağlar Köseoğlu

34

Deze traditionele zoetigheid lijkt
de boel alleen maar op te hitsen.
De huishoudelijke klusjes,
het mediëren van geweld.
En hoe voordelig! De het?
Het ritme heeft het primaat. Roep
de familie bijeen en vertel het ze.
Help, de vorm! De wereld is dat
wat het geval is. Die avond vlogen
straaljagers over onze lichamen.
U ondergaat de woorden toch ook?
Liefste, ik hou van je. Want de natie is
een ondeelbaar geheel. Ik en wij!
Vertel ons – bijvoorbeeld –
dat Mustafa niet bestaat. Kuch.
Met uitleg enzo. De en het!
Een begin is een woord is een bevel.
Mustafa? Dan het volgende,
narratieve restanten. Hmm.
Ah kom op, één drankje!

Conclusies en calamiteiten

1

enkele momenten na de gevolgtrekking

maakten we er gewag van,

maakten we ons weg.

2

ook de tweede stelling blijkt – na diepgaand onderzoek – bevestigd:

we voelen ons beiden ongemakkelijk bij dit zwaard.

3

alvorens ik de voorgrond betreed:

het uitspreken van de prescripties,

het onderstellen van een ochtend.

4

vader gaat verder met het graven van een kuil in de woonkamer.

5

de vraag veracht het antwoord.

‘bij wijze van afwezigheid?’

6

er is voldaan aan alle premissen.

het synoniemenpak is daar

en iets geeft blijk van heftige

gemoedsbewegingen.

wat kan er nu precies fout gaan?

Çağlar Köseoğlu (1985) studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt als onderzoeker voor de denktank ESI in Istanbul en Berlijn, waar hij zich concentreert op civiel-militaire relaties in Turkije.